top of page

Przedszkole Pierwiosnek

Wchodząc w przestrzeń naszego Przedszkola zobaczysz to, co w każdym przedszkolu – szatnię, stoliki i krzesełka odpowiadające polskim normom, półki z zabawkami i książkami, segregatory na prace Dzieci. Różnimy się jednak bardzo od tradycyjnych placówek. Czym?                              

 

Wszyscy zwracamy się do siebie po imieniu. Uważamy, że nie ma powodu, dla którego warto budować sztuczny dystans między Dziećmi a Dorosłymi. Ci ostatni występują w roli tutora, a zatem kogoś kto bardziej towarzyszy młodszym członkom społeczności w ich rozwoju, czuwa nad ich bezpieczeństwem, animuje proces uczenia się niż jest nauczycielem w tradycyjnym ujęciu tego pojęcia.

                                                       

Nie projektujemy sztywno procesu edukacyjnego, lecz podążamy za potrzebami Dzieci. Jednocześnie przygotowywane przez nas zajęcia odwołują się do obowiązującej podstawy programowej, tak by umożliwić Dzieciom zdobycie wiedzy w zakresie wymagań stawianych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dzieci same jednak decydują o tym,  czy chcą skorzystać z zajęć, a jeśli w danym momencie nie czują takiej potrzeby wybierają inne rozwiązanie – zabawę z kimś innym, samodzielną pracę czy też… leżenie na kanapie. A jeśli czasami  chęć zbudowania bazy czy wspólna zabawa w świecie dziecięcej wyobraźni  wciągnie Je na tyle, że przysłania motywację do pracy to realizacja zajęć i tak traci sens. Warto wtedy podążyć tropem bohaterów wspólnej przygody… Najczęściej okazuje się jednak, że ciekawość poznawcza, naturalna potrzeba rozwoju, a także atmosfera zabawy jaka towarzyszy pracy licznie gromadzi Dzieci wokół prowadzących.                  

 

Zadają wiele pytań, aktywnie biorą udział w działaniach, formułują wnioski bez obaw o ocenę. Nie używamy bowiem kar czy systemu motywującego. Opierając się o neurodydaktykę, naukę z pogranicza psychologii, pedagogiki i medycyny zakładamy, ze stworzenie Dzieciom odpowiednich warunków tzn. zadbanie o ich poczucie bezpieczeństwa, zaciekawienie, uruchomienie pozytywnych emocji i zbudowanie głębokiej relacji  zaowocuje uaktywnieniem motywacji wewnętrznej. I to działa!              

Jedną z najważniejszych wartości jest dla nas zatem stworzenie relacji, budowanie wspólnoty, w której każdy czuje się dobrze i bezpiecznie. Dlatego niezwykle istotne jest pobudzanie empatii, uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych członków naszej przedszkolnej społeczności. Jeśli mamy jakąś trudność rozmawiamy ze stronami konfliktu, tak by każdy miał szansę zrozumieć, co i dlaczego się wydarzyło i jak znaleźć wyjście z kłopotliwej sytuacji. Często siadamy też w kręgu, by wspólnie omówić jakieś zdarzenia czy znaleźć rozwiązanie akceptowane przez wszystkich.  

                                          

Zaglądając do Dmuchawca często zobaczyć można nas w zabawie, Dzieciaki siedzą na plecach Dorosłym, czasem wspólnie tarzają się po dywanie, często przytulają. Dlaczego pozwalamy „wchodzić Dzieciom na głowę”? Bo wierzymy w bliskość :)

                                                       

bottom of page